Het is oktober en dat betekent oktober woonmaand! Een volle maand met (nog meer) interieur-aanbiedingen en de kortingen vliegen je om de oren! Om maar even te zwijgen over alle leuke edities en nieuwe wooncollecties die worden uitgebracht. Deze welbekende woonmaand triggert iets bij mij en ik weet niet hoe het met jullie zit maar ik wil er even over zaniken. Even straight to the point zijn, klagen en zeuren.
Jullie zijn bij deze mijn klaagmuur – sorry alvast.

 

Oktober woonmaand
Omdat het buiten kouder wordt, is dit het moment om -als de huismus dat je bent- je woning winterproof te maken. Klaar om te nestelen. Ik als interieurarchitect zou helemaal enthousiast moeten zijn. Maar dat ben ik niet en ik ga je uitleggen waarom. Het maakt niet uit waar je kijkt en je wordt doodgegooid met advertisements voor meubelstukken en decoraties. Deze maand zet aan tot kopenkopenkopenkopen en als je nog niet over je huidige eetkamertafel twijfelde, dan deed je dat nu wel want; Het is tijd voor iets nieuws dus kopen die handel. En dat is vooral het ding; de woonmaand begint een beetje op een lange gecommercialiseerde Valentijnsdag te lijken.

 

Geforceerde aankopen
Natuurlijk is het hartstikke nice als je die ene bank die je al op het oog had, nu met korting kunt kopen. Want je huidige bank stamt af uit je studententijd en heeft daarmee zijn beste tijd wel gehad. Dan is de woonmaand leuk want je hebt er iets aan. Maar over zulke situaties heb ik het dan ook niet.

 

Ik heb het over al die andere momenten waarin je iets voor je woning koopt want gewoon voor de leuk toch of omdat je ergens een accentkleur miste.. En begrijp me niet verkeerd want ook ik geef soms toe aan deze momentjes. Maar laten we eerlijk zijn; hoe veel van je esthetische interieur-aankopen had je nou daadwerkelijk écht nodig? Juist.

 

Het stopt overigens niet alleen bij de woonketens met zijn etalages, nee.. ik wil het vooral over de koopdruk hebben die online wordt uitgevoerd. Dezelfde woonketens huren nu namelijk ook influencers in om via deze personages mensen hun koopgedrag via social media te beïnvloeden. En UGH. Sorry – De interieur-influencers schrijven dan weer een lap tekst over waarom dat ene product van de desbetreffende woonketen -laten we als voorbeeld een vaas nemen- nou toch wel echt zo leuk is.

 

De vaas is mooi, die ene influencer waar je fan van bent heeft de vaas ook en door de vaas te kopen denk je dat je je woning eindelijk de sfeer gaat krijgen die je nu mist en voel je je nu meer betrokken met je favoriete influencer, want jullie hebben nu immers allebei dezelfde vaas in huis staan, hóe leuk. Ondertussen zit je thuis met een veel te dure vaas die je eigenlijk niet nodig hebt, waarvan je weet dat je er over een maand op bent uitgekeken.

 

Waar is de duurzaamheid
Ik mis de echtheid en de puurheid. De manier waarop adverteren werkt, werkt voor mij niet meer. Ik heb het door en ik ben klaar met platforms zoals Instagram. Dat ligt overigens niet aan de influencers zelf. Want ik heb aan de andere kant enorm veel respect voor influencers die hun volgers keer op keer kunnen enthousiasmeren over een product, een ding, een fysiek element, over een vaas.

 

Nee, het zit hem namelijk in het geheel en dat komt misschien ook wel deels door de klimaatveranderingen. Ik ben mij steeds meer bewust over het feit dat de economie, en daarmee de interieurwereld absoluut niet duurzaam is. Massa-productie schaadt de wereld door zijn (over)productie, het gebruik van chemicaliën en gas tijdens het maak proces, het logistiek vervoer en de uitstoot die met dit alles vrij komt. Met de woonmaand en door elke andere manier van het beïnvloeden van koopgedrag, wordt hiermee de massa-productie gestimuleerd en gesteund. En daar is nu helemaal niets duurzaams aan. En dat is hetgeen dat mij enorm stoort.

 

Dus: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een fijn interieur daadwerkelijk op een lange en duurzame termijn geluk kan bieden, even los van een mooie nieuwe vaas?

 

Hoe dan wel?
De drang om af en toe iets moois voor de leuk te kopen, die heb ik zelf ook nog steeds. Maar bij mij zijn er twee dingen veranderd: Ik ben mij er steeds meer van bewust dat die mooie vaas waar we het als voorbeeld steeds over hebben, mij niet langdurig gelukkig gaat maken. En het verduurzamen, daar heb ik sinds een paar jaar iets op gevonden. In plaats van die eerste dichtstbijzijnde goedkope woonketen in te rennen, ga ik rondneuzen bij tweedehands winkels. Hartstikke leuk om te doen want daardoor maak je er een leuke zoektocht van, weet je nooit precies wat je gaat tegen komen, is er een grote kans dat je een unieke vaas vindt ipv een vaas die je in elk huishouden al tegen komt en, misschien wel het belangrijkste, het is verdomd duurzaam!

 

Tips voor een duurzaam en fijn interieur:

  • Erger je je aan iets in je woning? Ga na of het de sfeer is of de functionaliteit. Soms kan het veranderen van je woonkamer-indeling veel meer geluk bieden dan een nieuw product.
  • Toch toe aan een nieuw meubelstuk? Onderzoek dan of deze duurzaam is of ga voor tweedehands. Vintage is helemaal hip dus je slaat de plank daarmee niet mis.
  • Kun je toch niet zwichten voor dat ene designproduct? Bedenk goed of en hoe lang dit product jou gelukkig gaat maken.
  • Kies voor lokaal design of design van startende ondernemers
  • Ben je nog steeds niet blij met je interieur en kun je er de vinger niet op leggen waar het aan ligt? Het kan aan veel elementen liggen. Schakel dan de hulp in van een professional; die kan ontdekken waar het probleempunt ligt en oplossingen bieden.